First days of childcare! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Danique Segijn - WaarBenJij.nu First days of childcare! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Danique Segijn - WaarBenJij.nu

First days of childcare!

Blijf op de hoogte en volg Danique

23 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dinsdag was de eerste dag dat we vrijwilligers werk gingen doen! Het was vroeg opstaan en op naar de school. Het was heel leuk toen we binnen kwamen werden de kids heel enthousiast en begonnen ons te knuffelen en high fives te geven. Ze vonden het heel leuk dat we er waren. De kinderen vinden mijn haar heel interessant er zijn niet veel blanke mensen in de omgeving en al helemaal niet op de school dus dat werd kappertje spelen. Alle kinderen wilde mijn haar doen ze begonnen het te borstelen en te vlechten. Tot dat ze er over gingen vechten en mijn haar in 1 klittebos veranderde. Dus dat was de laatste keer dat ik ze aan mijn haar liet zitten. Na wat spelen gingen de kinderen zingen echt te schattig! Ze moesten met ze alle in het midden van de klas staan en mee zingen. Daarna gingen ze bidden en iedereen welkom hete. Toen kregen ze ontbijt, deze kinderen komen uit arme gezinnen en krijgen thuis niet zo veel. Ze eten in de ochtend pap. Na de pap zei de lerares nu mogen jullie les geven. Dus wij stonden een beetje versteld aangezien wij geen idee hadden hoe het daar normaal gaat, dus wij beginnen met de grote improvisatie show. Hahaha we deden ons best maar de kinderen luisteren niet zo goed naar ons. Ik denk dat wij te lief zijn voor de kids. Ik ben ook niet zo goed in streng doen. Hier geeft de juf ze een tik als ze iets doen. Ik was wel in shock toen ik dat zag. Ik ben natuurlijk niet gewend dat er geslagen word en ze heeft een stok. Ook schreeuwt ze tegen de kinderen en ik schik er zelfs soms van. En als er te veel geluid is slaat ze tegen de muur en dan zijn de kinderen in een keer stil. Denk dat daarom de kinderen niet naar mij luisterde omdat ik elke keer netjes vroeg van you Please be quit. Haha daarna hebben we ze maar laten spelen. De kinderen kunnen niet van ons af blijven. Ze willen allemaal op me schoot zitten dus af en toe heb ik wel 6 kinderen op me schoot vraag me niet hoe hahaha! En dan klimmen ze op me rug. Ze vinden de aandacht erg leuk! Na speeltijd gingen we met de kinderen lopen. Heel bizar ze hebben hier kleine winkeltjes aan de huizen zitten. Ziet eruit als een tralies waar je iets kan kopen. Wij gingen lopen maar er werd tegen ons niet veel verteld wat er gebeurde dus wij hadden geen idee waarheen. Op naar de winkel ze kocht wat snoep en gaf mij. En marylin het Belgisch meisje chocolade en 1 kind. De rest moest wachten, we liepen toevallig langs haar huis en 1 van de kinderen ging even gedag tegen haar moeder zeggen. Heel bizar! Toen we verder de wijk in liepen dus de minder goede kant. Onze hostmom had gezegd dat we daar beter niet konden komen. Werd ik heel erg nagekeken en hoorde ze vaag over me praten omdat ik wit ben en ze dat daar niet zien. En de blanke mensen die er wonen die kennen ze. Voelde me voor het eerst als buitenstaander. Op de school gingen ze lunchen en daarna slapen. De directrice hele lieve vrouw oud vrouwtje van 63 vroeg of we brieven aan de ouders konden schrijven. Het moest met de hand en het papier knippen in hartjes. Heel bijzonder haha daarna kwamen andere kinderen uit school ook bij de childcare en de Andere kids werden wakker dus mochten ze weer spelen.

Na deze dag was ik heel moe! Alle indrukken en ik stond er van versteld dat de kinderen werden geslagen. Hoe het daar gaat en dat de kinderen vechten voor je aandacht. Dit heb ik nooit gekend en vind het erg dat er kinderen zijn die dit doormaken. Toen de hostmom thuis kwam zijn we naar het winkel centrum gegaan om internet te kopen voor ons. Want dat hebben ze niet thuis. En toen zag ik al gelijk winkels die ik leeg had gekocht in Australië! Haha gelijk een leuke broek gescoord!

Tweede dag childcare
De tweede dag was heel anders de andere juf was er ook dus twee juffen werken al veel beter op de groep. Ik zag ook gelijk dat zij het heel anders aanpakte en ze sloeg ze ook niet. De kinderen waren ook niet bang voor haar en luisterde veel beter. Gelukkig is dat er dus ook. Het zelfde gebeurd hier elke dag. Weer worden wij plat geknuffeld en beginnen ze met bidden dit keer niet zingen maar wel ontbijten met pap. Daarna mochten ze tekenen en weer spelen tot lunch tijd en daarna slapen. Toen wij aan de directrice vroeg wat we konden doen zij ze praten met mij! Hahah dus we hebben haar hele levens verhaal gehoord terwijl ze aan het breien was. De school is klein de directrice kookt en is er altijd dan heb je de baby afdeling met twee juffen en dan de peuters en de kleuters. Het is dus heel klein.

Na deze dag was ik weer dood moe, maar we hadden ladiesnight gepland met de hostmom ze nam ons mee naar het casino! Helaas niks gewonnen. Was wel een hele leuke avond en heel indrukwekkend. In het casino hebben ze een kinder opvang en een schaatsbaan binnen de kinderen kunnen ook op apparaten spelen. Haha heel leuk!

3de dag op childcare!
De derde dag was ook weer heel leuk! Elke dag doen ze het zelfde, na het ontbijt ging ik de grotere kinderen voorlezen. Het eerste verhaaltje ging goed en hadden ze de concentratie om naar mij te luisteren. Daarna werd het lawaaiig en hadden ze het geduld niet op te luisteren. Toen maar wat gezongen en dat hielp ook niet dus heb ze maar laten spelen. Een kindje die normaal heel druk is was de hele dag al heel stil ze bleek ziek te zijn en zodra ze op een matras lag viel ze in slaap. Ook vandaag is er heel wat af geknuffeld!

Toen de kids gingen slapen zijn wij naar huis gegaan we doen toch niet heel veel in de middag en we wilde naar Kaapstad. Na de lunch hebben we een bustaxi benoemen naar de stad. Dat is ook heel apart het is een mini bus ongeveer 13 mensen passen erin en er zit 1 man bij de deur die de hele tijd uit het raam roept om meer mensen in de auto te krijgen soms gaat hij eruit en loopt rond om mensen te zoeken voor de taxi. Het kost niks maar 10 rand dat is ongeveer 75 cent. In de stad werden we gedropt bij het bus station en daar zag ik een bus die naar Delft gaat hahah hoe grappig! We zijn eerst wat info wezen halen bij het informatie centrum en toen door gelopen naar Bo-Kaap dat is een wijk met allemaal gekleurde huizen. Daar werden we aangesproken door den oudere vrouw. Ze sprak goed Nederlands en wilde veel vertellen tot dat ze vroeg of we mee met haar wilde gaan want ze zou tulpen hebben en toen zei ik maar snel dat we haast hadden en oprijd weg moesten. Toen vroeg ze nog of ze een foto van ons kon maken maar gelukkig ben ik verstandig en zei ik nee dankje. Wij zijn toen verder gegaan naar de waterfront! 1 van mij. Favoriete plekken daar. Het was heerlijk weer vandaag dus hadden we lekker in het zonnetje gezeten! Heerlijk! Daarna werd het tijd op terug te gaan want het word vroeg donker en dan is het niet veilig om een taxi naar huis te nemen. Thuis hadden we heerlijk gegeten en toen tas inpakken want dit weekend op tour!! Ik heb er zin in!

Dit was weer mijn eerste week ervaring! Na het weekend komt er snel een verhaal over mijn tour! Tot snel!!!!
Liefs!

• 23 Mei 2014 - 21:42

Fam. Segijn:

Mooi verhaal weer Danique. Nu beleef je ook eens de andere kant van het leven. Hier in Nederland hebben de kinderen maar een rijk leven in vergelijking met Africa,
    Pas goed op maar geniet wel.
    Liefs van Opa en Oma Segijn

• 25 Mei 2014 - 09:09

Therese:

Wat een indrukken en ervaringen! Totaal andere beleving. Ik heb genoten van al je prachtige foto's op Facebook. Achter de armoede een schitterend land..letterlijk.
    Groetjes Therese.

• 25 Mei 2014 - 11:29

Nicole:

Leuk verhaal Danique! Wat gaat het toch anders daar hè.. Kan me voorstellen dat je bent geschrokken door de manier van lesgeven.
    Geniet lekker daar.
    x Nicole